söndag 26 juni 2011

Täckodling för den lata

Jag läste en artikel i Odlaren, tidskrift för förbundet organisk-biologisk odling. Fick skratta åt mej själv då jag gillade bäst den artikeln som skrev om det jag redan vet och tror på. Det var om en man som täckodlade i sin trädgård. Han listade upp allt man slipper göra om man täckodlar. Den listan är så bra så jag knycker den rakt av:
Börjes odlingsfilosofi
-Vad man inte behöver göra i trädgården:
1. Den som använder täckodling behöver inte köpa gödselmedel.
2. Man behöver inte vara rädd för att använda löv i trädgården. De ger mat till maskarna som omvandlar löven till växtnäring.
3. Man behöver inte gräva i trädgården. En täckodlad jord luckras av maskarnas gångar.
4. En täckodlad mark behöver inte kalkas.
5. Täckodlad mark behöver sällan vattnas och kan inte vattnas med spridare.
6. Den som använder trädgårdsavfallet till direktkompostering på marken behöver inte en trädgårdskompost.
7. En täckodlad mark är mindre känslig för sjukdomar och utarmning och man behöver inte följa ett traditionellt växelbruk.
8. Experimentera själv och tro på inte på allt du läser!

Därför använde jag dagens trädgårdstid till att täcka marken i den odlingssäng jag sådde och planterade i för någon vecka sen. Nu hade plantorna tagit sig såpass att jag kunde bädda in dem med rivet färskt ogräs. Kändes bra inför denna vecka som ska bli torr och varm. Några vitkålsplant som jag lyckades plantera innan knotten drev in mej blev också ordentligt ompysslade med detta rivna gödsel. Jag täcker dessutom odlingarna en extra gång med en täckduk. Den skyddar både mot kyla och skuggar mot för het sol. Slagregn slår inte sönder och torra vindar kommer inte åt att torka. Man ska bädda mysigt och varmt för växterna i sängen!

3 kommentarer:

  1. Detta är absolut min favoritmetod. Med uppsamlare på gräsklipparen slipper man dessutom en välgödslad gräsmatta som måste klippas titt som tätt.
    /Ingrid A.

    SvaraRadera
  2. Härlig påminnelse Tove, jag hade glömt att det är så man gör!

    SvaraRadera
  3. Det hade nästan jag också men när ogräset börjar krypa för nära mina skyddslingar så river jag bort det och när jag funderar på vart jag ska lägga det kommer jag ihåg igen :-)

    SvaraRadera