lördag 11 juni 2011

En hel rätt hittades i landet

Jag skulle rensa upp ett land för att så och plantera lite. Då hittade jag dill och potatis där! Trevligt med kvarglömt utsäde. Det hade redan kommit en bra bit på väg.
Ogräsrenset tog jag förstås tillvara genom att täckodla med, här är det vitlöken som börjat bli inbäddad med blivande kompost.Jag sådde bara lite morötter (brevid de höstsådda som kommit riktigt bra! Första gången jag övervintrar en sådd ute.) och så fem frön haverrot och rucola. Sallatsplanten fyllde ut en hel del och så sparade jag lite hönsarv att blanda i salladen. Fem jordärtskockor som inte rymdes när jag planterade dem hade blivit kvar ute i regn i sin papperspåse. De hade börjat förgro fint och grävdes också ner. Sist så flyttade jag några revor pepparmynta att ha brevid stigen till morgonthéet.När planteringen och sådden var klar så vattnades allt och jag la en skyddande täckväv över. Den både skuggar en för het sol och skyddar en blåsig dag, landet torkar inte alls ut lika lätt. Dessutom så har skadeinsekter svårare att hitta fram.

Detta att blanda olika grödor lite hur som helst har jag blivit inspirerad av en söt liten bok som heter "Så i ruta" av Karin Berglund. Hon djupgräver 120*120 cm och delar in detta i 16 rutor. Sen sår hon fröna ett och ett där hon vill ha dem, blandat snabba och långsamma grödor och med tanke på hur de breder ut sig. Höga ärter brevid spenat som växer nära marken. Rädisor som kommer snabbt under en broccoliplanta som blir stor först när rädisorna skördats. Jättekul med odlare som gör efter eget huvud och inte som "man ska".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar