torsdag 16 juni 2011

Plantera broccoli

Om man i våras gjorde en varmbänk som man i början av maj sådde kålplantor och bönor i så är den så här fin nu. Nu är det hög tid att plantera ut broccolin m.fl. kålsorter. De börjar få det trångt i sin sårad. Jag börjar med att lägga ut täckduken för att veta hur långa rader jag kan göra (om jag inte skyddar mina små kålplantor från kålmal mm så blir de uppätna). Sedan grävde jag en rad med hål. I varje hål satte jag en skitklump (här fjolårets varmkompost). De späda plantorna delades försiktigt på och lades i varsin grop. Sedan den fina nerbäddningen, skiten underst, sen lite jord på och så planteras plantan ovanpå skiten (de späda rötterna kan tycka det blir för kraftigt att planteras direkt i näringen). När rötterna växer till sig så kan de söka sig mot skiten så nära de tål. Sist men nästan viktigast är att vattna kring rötterna så att jorden sätter sig mot dem och de får kontakt med sitt substrat. Ja och så allra sist så sätts täckduken på så de små broccolisarna får det varmt och skyddat. Fast innan dess så grävde jag en rad till för jag hade så mycket broccoliplant. Vitkålen, kålrabbin, rödkålen, mizunan och grönkålen tar jag en annan dag för nu hade det blivit alldeles för myggigt.

1 kommentar:

  1. Mycket inspirerande; det lutar åt varmbänk nästa år.:)
    /Ingrid A.

    SvaraRadera