onsdag 8 juni 2011

Det goda och vackra ogräset

Det är inte lätt att vara Tove när man ska förbereda en odlingssäng för sådd. Jag gillar mångfald och äter gärna vilda saker från naturen. När det då växer fina mållaplantor där jag ska så så kan jag inte bara rensa bort dem. Nä jag blev ju hungrig och gick och hämtade en skördarbytta. Omsorgsfullt nöp jag av plantorna så jag skulle slippa jord (det andra ogräset var på väg att bli fina blommor så dem sparade jag för att flytta till min nya slänt). Sedan rensades stjälkar och de få blommorna som blivit. Alltihop stjälptes i en stekpanna med fräsande smör. Ingen kryddning behövs. Jag rörde om en stund och så placerades fräset på knäckebröd och jag gick ut till min man med lättlunch. Mums! Tyvärr är det ganska mycket pill med att rensa svinmållan så jag är glad att ha en massa frösådd trädgårdsmålla till andra måltider. Den rensar jag inte bort, får större blad och går inte i blom så snabbt. dessutom så är det en färgklick där den växer röd och fin hela plantan.
Medan jag rensade så njöt jag av vår vackra blommande gräsmatta. Jag bestämde mej för att det får blir lien som får sköta gräsklippningen sen innan blommorna börjar fröa. Maskrosorna brukar mina barn plocka och koka maskrossirap på. Mycket gott till jordgubbar, på fil eller glass. Det säljer sirapen på marknader och tjänar då egna pengar som genast används.
Hundkäx är ett besvärligt ogräs hos mej för det tränger undan allt annat jag vill ska växa. Ändå har jag svårt att ta bort alla innan de blommat för en rabatt som ser ut som ett fluffigt moln är ju aldrig fel.
Kumminblommorna har jag också svårt att ta bort även om de växer lite fel, faktum är att jag hela försommaren går omkring och letar rätt på var de växer för att sedan i samband med höskörden gå och skörda kumminfrön. Då har jag brödkrydda i överflöd.
Smultron har vi också i vår gräsmatta, de måste också sparas för inget slår en lat stund liggandes i gräset samtidigt som man plockar lite smågodis från marken.
Brännässlorna kan jag numera riva bort där de är i vägen och bränns. Jag har ju sparat en kulle där jag sköter och skördar av dem hela tiden så jag ständigt har tillgång till nya goda skott till thé och matlagning. Finhackade och frästa i en omelett eller som en av ingredienserna i Toves gröna häxsoppa.

4 kommentarer:

  1. Åh Tove så vackert och poetiskt skrivet. Dessutom blir man sugen på läckerheterna. Du får skriva dina recept sedan.
    Ingrid Agerberg.

    SvaraRadera
  2. Sussi i Kvarnå9 juni 2011 kl. 15:16

    Hej, äntligen tog jag mej tid att gå in här och kika. Vilken fin blogg. Men du, dyngstörn har jag nog så jag kan försörja halva jordklotet. Så kan vi kapa svälten i världen med det ogräset och jag kan bli fri eländet så gärna för mig.

    SvaraRadera
  3. Ser att du inte varit här och skrivit på länge. Blev lite sugen på maskrossirap som du skrev att barnen gör. Skulle väldigt gärna om du ville dela med dej av receptet här på sidan... Hälsningar Monica

    SvaraRadera
  4. Nu är maskrosorna perfekta här hos oss och vi ska till att koka maskrossirap idag. Hoppas dina maskrosor inte blommat över ännu monica för här kommer receptet: Plocka 2oo (2liter) blommor, koka dessa med en skivad citron och en liter vatten i en kvart. Låt dra ett dygn. Sila av blommorna, koka vätskan med 1 kg socker till lagom konsistens. Jag brukar vilja ha den ganska simmig (tar 20-30 minuter på min spis)så man kan hälla den över jordgubbar eller glass. Tänk på att sirapen stelnar mera när den kallnar. Häll upp i små väl rengjorda burkar. När man börjat ta ur burken så kan den börja sockra sig varför man ska ha många små burkar.

    SvaraRadera