torsdag 2 juni 2011

Perenna örter

På våren innan det blivit varmt nog för att så tittar en massa perenna blad fram. Jag brukar gå runt på gården och nypa blad till det första gröna örttheét. De första bladen som hamnar där är nässlor, rölleka och knoppar från björk och svarta vinbär. Så småningom så hittar jag även älgört, backtimjan, libbsticka och spansk körvel. En del är odlade, andra vilda och en del är vilda som jag vårdar. Dessa perenna örter är de man älskar mest så här på våren för de är så tidiga. När man väl har fått plantan att etablera sig så kan är det bara att gödsla lite med kompost och skörda så mycket plantan tål. Libbstickan är en speciell favorit för den blir så stor. Stjälkarna använder jag som en smakrik grönsak i grytor och andra maträtter och bladen torkar jag till senare användning som krydda eller örtthé.
Här är några fler favoriter:
Stortimjan, en härdig timjan för Norrland.Piplök, doftlök och gräslök kommer år efter år och kan skördas av under hela växtsäsongen om man bara ger dem ordentlig kompost genom att täckodla med gräsklipp eller krossat ogräs.Dragon får nästan godare smak när den torkas och kan då njutas av året om.Pepparmynta behåller också smaken bra som torkad och ger ett gott örtthé.
Björnrot är en mustig krydda i grytor.
Sparris är ju gott men ack så långsamma. Det tar några år innan plantorna blivit stora nog att skörda av. Nästa år hoppas jag äntligen att dessa plantor ska bli stora nog för att skörda av.

5 kommentarer:

  1. Hur använder man björnrot?//Inga

    SvaraRadera
  2. Jag använder den som krydda eller i örtthé. Den har en ganska mustig smak så den passar till grytor. Inte så god att äta som den är. Jag vill gärna ha tips om det är någon annan som vet hur den kan användas.
    Men den är ganska fin med sina dillsmala blad på tätt grenade kvistar.

    SvaraRadera
  3. Googlade och fann : Färska eller torkade och malda rötter kokades i vin eller vatten och användes för olika magproblem. Där plantan växer vild i bergstrakter har rötterna även använts som grönsak. Bladen är en utmärkt krydda till fisk med en smak som påminner om en blandning av persilja och selleri. Plantan är mycket dekorativ och pryder sin plats både i örtträdgården och som stenpartiväxt.

    SvaraRadera
  4. Man kan använda både bladen och roten till krydda.
    Ett måste i alla mina blandningar av örtsalt. Björnrot en smak mellan libbsticka och dill gott till rökt fisk och gravad sik. från alternativ.nu

    SvaraRadera
  5. Tack! Hitintills har den endast fått tjäna sitt uppehälle som vacker kulturväxt, nu ska jag provsmaka den! :)/Inga

    SvaraRadera