måndag 30 maj 2011

Att gräva i jorden

Det blir bra fart på tankarna när man gör meditativt arbete som att gräva i sin levande fina odlingjord. Idag kände jag att jag ville dela med mej av mina kunskaper och erfarenheter om odling. Att det handlar om att sköta om sin jord så den blir fruktbar för grödorna. Hur man gör praktiskt och tips för att underlätta odling i Norrland. Så jag beslutande mej för att starta denna blogg. Passande nog så började det regna precis när jag tagit bilderna så det blev lagom att sätta sig vid datorn.
Här håller jag på och djupgräver en odlingsbädd. Det gör så att jorden blir lucker och genomtränglig för växternas rötter. Mår rötterna bra så blir växten frodig ovan jord. Så här gör man:
Bestäm hur bred din odlingsbädd ska vara.
Gräv ett spaddjupt dike tvärs över och spara jorden, t.ex. i en skottkärra.
Tryck ner en grep så långt det går i diket och luckra upp jorden.
Passa samtidigt på att rensa bort ogräsrötter och stenar.
gräv nästa dike jämsmed det första och lägg jorden i förra diket.
Fortsätt så tills bädden fått önskad längd (eller tills du blir trött ;-)
Lägg på ett rejält lager (minst 5 cm) med brunnen kompost som du luckrar ner i ytan.
Nu har du en riktigt god tårtbit att plantera eller så i.
Låt bli att trampa i bädden för då trycker du ihop den luckra strukturen.

Denna djupbädd är några år gammal. Libstickan, som har ett ordentligt rotsystem, trivs bra här. Denna börjar jag skörda av samtidigt som brännässlorna på våren och tar mycket av varje sommar. Ändå är den frodig och fin.

En djupgrävd bädd håller sig fin om du sköter den.
Låt inget tyngre än en katt gå över bädden.
Rensa undan ogräs och fyll på med kompost varje vår.
Täckodla med gräsklipp eller andra finfördelade växter.
Bädden kommer då att belöna dej genom att ge en härlig bädd till dina växter.
Odlingen blir lättskött.

4 kommentarer:

  1. Jag som bor på en grusås lägger gärna lite fårull i botten på rabatter o dyl, för att hålla kvar vatten o jord...

    JAg tycker att det verkar funka ganska bra.

    SvaraRadera
  2. Verkar smart, vad kan man använda om man inte har fårull månntro? Bra om alla som läser tipsar om sina egna knep. Jag har ju lera i min mjälajord så här behövs inte det men Vinön är ju mera lättddränerad...

    SvaraRadera
  3. En nyfiken fråga: vad använder du stora mängder libsticka till? Den är ju så stark så ett blad brukar räcka...

    SvaraRadera