söndag 30 oktober 2011

Höstsådd

En låång höst har vi. Fortfarande tjälfritt den 30 november! Jag och Klara passade på att så lite i den äntligen färdiggrävda djupbädden. Hur man gör det kan du läsa här. De frön som klarar att sås redan på hösten får en tidig start på våren. Då kan man skörda tidigt eller låta dem växa sig riktigt stora i vår korta sommar. Här planterar Klara vitlöksklyftor. De är från en vitlök som jag skördat själv. (Jag hoppas att den inte hittat några sjukdomar, rekommenderat annars är att använda kontrollerat utsäde från just vitlök.) I de ljusa raderna har vi lagt permakulit. Det är ett finmalt mineral som håller fuktigheten bra och inte innehåller sjukdomar som kan ta kål på frön och små groddplantor.
Ojdå jag var inte färdig...vi sådde morot, dill, persilja, persiljerot, rättika och haverrot i såraderna. Berätta vad du brukar så inför vintern!

2 kommentarer:

  1. Bra tips med vermiculiten, har aldrig testat. Borde vara vettigt på min sandjord.
    Ingrid A.

    SvaraRadera
  2. Du kan få låna lite av mej så du kan prova. Jag har fått av storodlare så jag vet inte om det finns i små förpackningar.

    SvaraRadera